تولد

اگر ما برای صدور مفاهیم انقلاب، همین جزوه‌ها و کتابها را منتشر بکنیم، کار کمی نکرده‌ایم؛ کار زیادی انجام گرفته است. "امام خامنه ای"

تولد

اگر ما برای صدور مفاهیم انقلاب، همین جزوه‌ها و کتابها را منتشر بکنیم، کار کمی نکرده‌ایم؛ کار زیادی انجام گرفته است. "امام خامنه ای"

اجتهاد برای چی؟

tavalod.blog.ir | شنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۲، ۰۸:۵۳ ب.ظ | ۰ نظر

بِسْـــــمِ الـلَّــهِ الرَّ‌حْمَـــٰنِ الرَّ‌حِیـــــمِ

آرمان برخی از عزیزان در حوزه شاید این باشد که به سمت اجتهاد پیش بروند و در نهایت مجتهد بشوند.

خب این خوب است که انسان چنین هدف بزرگی را مد نظر داشته باشد شاید خیلی ها این هدف هم دنبال نکنند و به دنبال اهداف دیگر باشند.

سئوال ما این است که این هدف را در راستای چه هدفی جلو می برید؟

اگر منظور از اجتهاد این است که به نقطه ای برسیم که از نظر روحی و از نظر علمی و عملی شبیه ائمه در جامعه عمل کنیم شاید بسیار تعبیر خوبی از اجتهاد کرده ایم.

یعنی من به نقطه ای برسم که در تصمیم گیری ها بهترین تصمیم را اتخاذ کنم، تصمیمی که در آن هیچ گونه انحرافی نباشد و باعث ضربه به جامعه مسلمین نشود.

ما معتقدیم که بهترین شخص از این لحاظ در عصر کنونی ما امام خامنه ای هستند.

حالا اگر هدف ما این باشد که همچون ایشان به اجتهاد بپردازیم و اشراف به تمام ابعاد حکومت و جامعه داشته باشیم و از آن طرف آنقدر به باطن و ظاهر دین اشراف داشته باشیم که در تصمیم گیری ها بهترین تصمیم را بگیریم خیلی خوب است.

حالا سوال ما از طلاب و از مجتهدین عزیز این است که چرا می خواهید مجتهد بشوید و چرا مجتهد شده اید؟

آیا می خواهید فقط مجتهد بشوید چون صرفا می خواهید در علم جلو بروید و یا در رشته تخصصی خود صاحب نظر شوید و یا ...

و آیا مجتهد شدید چون خوب درس می خواندید و به راحتی می توانستید از آزمون های هر دوره به خوبی و با موفقیت بیرون بیایید؟ و راه به سمت جلو برای شما هموار بود؟!

واقعا ما می خواهیم بدانیم که با چه انگیزه ای مجتهد شدید و یا می خواهید مجتهد بشوید تا از این دانستن عبرت بگیریم و اصلاً قصد بی احترامی نداریم.

فقط میخواهیم بدانیم که چقدر تفکر شما و اهداف شما با اهداف آرمانی پیامبر(ص) که یکی از آن اهداف تشکیل حکومت اسلامی به معنای حقیقی کلمه بوده نزدیک است؟

محمد علی ابراهیمی

5بهمن 1392

  • tavalod.blog.ir

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">