تولد

اگر ما برای صدور مفاهیم انقلاب، همین جزوه‌ها و کتابها را منتشر بکنیم، کار کمی نکرده‌ایم؛ کار زیادی انجام گرفته است. "امام خامنه ای"

تولد

اگر ما برای صدور مفاهیم انقلاب، همین جزوه‌ها و کتابها را منتشر بکنیم، کار کمی نکرده‌ایم؛ کار زیادی انجام گرفته است. "امام خامنه ای"

بسمه تعالی
بیانات امام خامنه ای
تعداد فیش:25
بیانات در دیدار جمعى از بسیجیان و فعالان طرح «صالحین»1391/09/01
این کارى هم که الان در مجلس محترم شوراى اسلامى هست، این هم یکى از همان مسائلى است که یک جنبه‌ى تحسین و تمجید درش هست. این را من عرض بکنم؛ شما برادران و خواهران عزیز و ملت عزیز ما توجه داشته باشید؛ اینى که از مسئولان کشور سئوال بکنند، حالا یا از رئیس جمهور یا از سایر مسئولان اجرائى، این از دو جهت کار مثبتى است: یکى اینکه نشان میدهد که نمایندگان مردم در قوه‌ى مقننه احساس مسئولیت میکنند نسبت به مسائل کشور؛ این مثبت است. جنبه‌ى دیگر این است که مسئولان کشور با اعتماد به نفس و با شجاعت قابل تحسین میگویند آماده هستند که بیایند توضیح بدهند، این سئوالات را بیان کنند؛ این هم مثبت است. هم مسئولان قوه‌ى مقننه‌ى ما به وظیفه عمل میکنند، هم مسئولان قوه‌ى مجریه ما نشان میدهند که به صحت عمل خودشان و صداقت خودشان اطمینان دارند و اعتماد دارند. انسان چه میخواهد دیگر، از همه بهتر، این است. حالا این کار اتفاق افتاده است؛ یعنى مجلس میگوید میخواهد بپرسد، این احساس وظیفه است؛ دستگاه دولتى میگوید میخواهد با اعتماد به نفس پاسخ بدهد و از عهده‌ى پاسخ برمى‌آید - که این را به ما هم گفتند - این هم قابل تحسین هست؛ هر دو قضیه خوب است، لکن من معتقدم که این دو نقطه‌ى مثبت تا اینجا انجام گرفته، از اینجا به بعد دیگر ادامه پیدا نکند. همین جا تمامش بکنند؛ همین جا تمام کنند قضیه را. مجلس یک امتحان خوبى داده است، یک امتحان خوبى مسئولین اجرائى داده‌اند؛ این امتحان، امتحان خوبى بود. مردم هم با بصیرتند، مردم میفهمند، تشخیص میدهند. ادامه‌ى این کار همان چیزى است که دشمنان میخواهند؛ دوست میدارند این دو قوه را در مقابل هم قرار بدهند؛ یک عده‌اى تحت تأثیر احساسات از این طرف، یک عده‌اى تحت تأثیر احساسات از آن طرف، یک عده‌اى قلمها و وسائل تبلیغ را در روزنامه و در پایگاه اینترنتى و غیره به کار بگیرند و یک فضاى شلوغى درست کنند. نه، کشور احتیاج دارد به آرامش. همه‌ى مسئولین، چه مسئولین تقنین، چه مسئولین قضا، چه مسئولین اجرا، براى اینکه کار خود را انجام بدهند، آرامش لازم دارند، مردم هم آرامش را دوست دارند. آنچه که وظیفه‌ى مجلس بود، انجام گرفت؛ دولت هم در مقابل آنچه که وظیفه‌ى مجلس است، اعتماد به نفس لازم را نشان داد؛ این از هر دو طرف خرسند کننده است. از حالا من از آن برادران و مجموعه‌ى چند ده نفرى در مجلس که این کار را شروع کردند، تقاضا میکنم قضیه را تمام کنند و نشان بدهند عملاً هم مسئولین دولتى، هم مسئولین قوه‌ى مقننه و قوه‌ى قضائیه که بیش از همه چیز به وحدت این ملت و آرامش کشور احترام میگذارند.


بیانات در اجتماع مردم شیروان‌1391/07/24
خود آحاد ملت پشتوانه‌ى این ثبات و استقرارى هستند که در کشور وجود دارد؛ و البته متقابلاً بیشترین فایده‌ى این ثبات و استقرارى که در نظام سیاسى کشور هست، متوجه و عاید خود مردم است. یک ملت اگر امنیت داشته باشند، ثبات سیاسى داشته باشند، از آرامش دستگاه‌هاى حاکمیت نظام برخوردار باشند، آن ملت فرصت پیدا خواهند کرد که در میدانهاى گوناگون، به مسابقه‌ى بزرگ بشرى وارد شوند و پیشتاز باشند. امنیت و آرامش براى یک کشور، جزو مهمترین خواسته‌ها و مفیدترین عواید یک ملت است. در قرآن کریم، خداى متعال در سوره‌ى فتح - که فتح مسلمانان را براى پیغمبر و براى مردم، به صورت یک نعمت بزرگ معرفى میکند - میفرماید: «فأنزل اللّه سکینته على رسوله و على المؤمنین و الزمهم کلمة التّقوى و کانوا احقّ بها و اهلها»؛(1) به عنوان یک نعمت بزرگ، نزول سکینه‌ى الهى را بر جامعه‌ى اسلامى ذکر میکند. سکینه یعنى آرامش، یعنى اطمینان، یعنى آن طمأنینه‌اى که وجود دارد. یک وقت در میان یک ملتى تلاطم هست، آرامش وجود ندارد؛ همه نسبت به هم بدبین، همه نسبت به یکدیگر ستیزه‌گر؛ دستگاه‌هاى حاکم در مقابل مردم، مردم در مقابل دستگاه‌هاى حاکم؛ یک چنین کشورى که داراى امنیت نباشد، نمیتواند نه در علم، نه در اقتصاد، نه در صنعت، نه در عزت ملى، خودش را به پیش و به جلو بکشد؛ اما وقتى استقرار و امنیت و آرامش در یک کشور بود، ملت فرصت پیدا میکند که آمادگى‌هاى خود را، استعدادهاى خود را بروز دهد؛ همچنان که شما مى‌بینید على‌رغم تهدیدهاى دشمنان، تحریمهاى دشمنان، خباثتهاى دشمنان، ملت ایران و جوانان عزیز ما توانسته‌اند در میدانهاى گوناگون، خود را نشان دهند؛ عظمت خود را، استعداد خود را، آمادگى خود را در زمینه‌هاى مختلف به رخ دنیا بکشند؛ این به برکت ثبات است.
دشمنان ما بارها کوشش کردند که با شیوه‌هاى گوناگون، این ثبات سیاسى را به هم بزنند. در اول انقلاب، با ایجاد درگیرى‌هاى قومیتى در شرق و غرب کشور، شمال و جنوب کشور، سعى کردند نگذارند انقلاب اسلامى به آرامش دست پیدا کند و کشور را از تلاطم انقلاب بیرون بیاورد؛ اما موفق نشدند. بعد از آن سعى کردند با تهاجم یک همسایه‌ى دیوانه - صدام به معناى واقعى کلمه، یک انسان وحشى و دیوانه و افسارگسیخته و خطرناک بود - امنیت کشور را به هم بریزند؛ از داخل هم گروهکها کمکش کردند؛ همان گروهکهائى که بعد هم به دامان خود او پناه بردند. دیدید آنچه که آنها خواستند، صد و هشتاد درجه برخلاف میل آنها تمام شد. جنگ تحمیلى، حمله‌ى دشمن، نه فقط ثبات و استقرار کشور را به هم نزد، بلکه اتحاد ملت را بیشتر کرد.
شما ببینید در همین مناطق شما، در منطقه‌ى شمال خراسان، که امروز استان خراسان شمالى است، با فاصله‌ى فراوانى که با میدان جنگ دارد - منطقه‌ى جنوب و منطقه‌ى شمال غربى کشور کجا؟ استان خراسان شمالى و شیروان و بجنورد کجا؟ - اما همین مردم در عرصه‌ى مقابله‌ى با دشمن، با هم متحد شدند؛ دیگر مسئله‌ى ترک و فارس و کُرد و کُرمانژ و ترکمن و بقیه‌ى قومیتها مطرح نبود، مسئله‌ى شیعه و سنى مطرح نبود؛ همه با هم متحد شدند، در مقابل دشمن ایستادند؛ جوانهاشان را دادند، مردها رفتند. از یک خانواده گاهى چهار جوان به میدان جنگ میرفتند. پدر این چهار جوان میگفت یکى‌تان بمانید، خانه را اداره کنید تا من به میدان جنگ بروم. این مسابقه‌ى در جانفشانى را دیگر در کجا میشود سراغ کرد؟
دشمن میخواست کشور را متلاطم کند، میخواست آرامش و ثبات و استقرار را از ملت ایران بگیرد؛ درست بعکس، خداى متعال در مقابل کید دشمنان آنچنان تقدیرى کرد که «و مکروا و مکر اللّه و اللّه خیر الماکرین».(2) ملت به برکت دفاع مقدس، از آنجائى که بود، جلوتر رفت؛ آمادگى‌اش بیشتر شد. این توطئه‌ى دشمنان مستکبر و گرگهاى آدمیخوار هم در مقابل ملت ایران اثرى نکرد.
بعد سعى کردند این ثبات را از داخل به هم بریزند. من فقط اشاره کنم؛ نمیخواهم وارد تفاصیل شوم. هم در سال 78، هم در سال 88 - با فاصله‌ى ده سال - نقشه و توطئه‌ى دشمن یک جور بود. در هر دو مورد سعى‌شان این بود که بتوانند ثبات سیاسى را در کشور به هم بزنند؛ سعى‌شان این بود که تلاطم ایجاد کنند؛ این آرامش عمومى را، این ثبات را از این ملت بگیرند.
این ثبات و آرامش را باید قدر بدانیم. ملت قدر میدانند. من که به شما عرض میکنم، در واقع خطابم به کسانى است که میخواهند قدرنشناسى کنند در مقابل این ثباتى که وجود دارد؛ آن کسانى که با حرکات خود، با اعمال نادرست خود، با کج‌تابى‌هاى خود سعى میکنند این ثبات و آرامش را، این استقرار را، این طمأنینه و ثبات را در کشور به هم بزنند. البته مسئولین کشور، با تدبیر، حواسشان هست؛ من هم تأکید میکنم؛ هم به مسئولین قوه‌ى مجریه، هم به مسئولین قوه‌ى مقننه، هم به مسئولین قوه‌ى قضائیه، که مراقب باشند بدخواهان و دشمنان با توطئه‌ى خود نتوانند این آرامشى را که در سطح کشور وجود دارد - که نشانه‌ى بزرگترین اقتدار این ملت است، که میتواند همه‌ى خیرات را به طرف آنها جلب کند - به هم بزنند.
ما در چند ماه بعد از این، مسئله‌ى انتخابات را داریم. تا قبل از انتخابات و در خود انتخابات، باید همت همه‌ى مسئولین این باشد که آرامش سیاسى کشور را حفظ کنند؛ نگذارند فضاى سیاسى کشور، جنجالى و متلاطم شود؛ این جزو چیزهائى است که هوشمندى مسئولان کشور ان‌شاءاللّه باید بتواند این را تحقق ببخشد.
البته مردم واقعاً هوشیار و بصیرند. انسان چه بگوید در قبال این هوشیارى و بصیرت مردم؟ عامه‌ى مردم همیشه به مصالح کشور با نظر درستى نگاه کرده‌اند؛ این تجربه‌ى ماست. در طول این سه دهه، هر جا مسئولیتى متوجه مردم بوده است، به بهترین وجه آن را انجام داده‌اند. دشمنان خواستند مردم را از میدانهاى لازم‌الحضورِ خودشان دور کنند، نتوانستند؛ خواستند مردم را دچار تشتت آراء کنند، اختلاف کنند، که گریبان یکدیگر را بگیرند، از مصالح کشور و پیشرفت کشور غافل شوند، نتوانستند. مردم از خودشان بصیرت نشان دادند. حقاً و انصافاً بصیرت مردم مثال‌زدنى است؛ این هم کار خداست. دلها دست خداست، اراده‌ها مقهور اراده‌ى الهى است. مردم مؤمنند، متوجه به حقایقند؛ سفارش ما بیشتر به مسئولین است، به سیاستمداران است، به مدیران گوناگون است؛ مراقب باشند دشمن نتواند این آرامش و استقرار و طمأنینه‌اى را که به فضل الهى در کشور وجود دارد و دشمن سعى کرده این را به هم بزند و نتوانسته، به هم بزند؛ سعى کنند این آرامش و استقرار را حفظ کنند؛ نگذارند تلاطم به وجود بیاید. گاهى یک حرف، گاهى یک عمل نسنجیده، گاهى یک اقدام نابجا، موجب تلاطم در محیط سیاسى میشود؛ باید خیلى مراقب باشند.


خطبه‌های نماز جمعه تهران + ترجمه خطبه عربی1390/11/14
مسائل کوچک را نباید بزرگ کرد. نباید القاء بحران کرد. سعى میکنند با هزار وسیله اثبات کنند که در ایران بحران هست. چه بحرانى؟ کدام بحران؟ کشورِ آرام، ملتِ قوى، بانشاط؛ این همه کار از سوى دستگاه‌هاى گوناگون، از سوى آحاد مردم در این کشور دارد انجام میگیرد. به توفیق پروردگار، امنیت کامل برقرار است. دستگاه‌ها با همدیگر همکارى داشته باشند. اگر همکارى بکنند، کارها خیلى بهتر هم خواهد شد. دشمن این را نمیخواهد.


بیانات در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى‌1389/12/19
فضاى اهانت و هتک حرمت در جامعه، یکى از آن چیزهائى است که اسلام مانع از آن است؛ نباید این اتفاق بیفتد. فضاى هتک حرمت، هم خلاف شرع است، هم خلاف اخلاق است، هم خلاف عقل سیاسى است. انتقاد، مخالفت، بیان عقاید، با جرأت، هیچ اشکالى ندارد؛ اما دور از هتک حرمتها و اهانتها و فحاشى و دشنام و این چیزها. همه هم در این زمینه مسئولند. این کار علاوه بر اینکه فضا را آشفته میکند و اعصاب آرام جامعه را به هم میریزد - که امروز احتیاج به این آرامش هست - خداى متعال را هم از ما خشمگین میکند. من میخواهم این پیامى باشد به همه‌ى آن کسانى که یا حرف میزنند، یا مینویسند؛ چه در مطبوعات، چه در وبلاگها. همه‌ى اینها بدانند، کارى که میکنند، کار درستى نیست. مخالفت کردن، استدلال کردن، یک فکر سیاسى غلط یا یک فکر دینى غلط را محکوم کردن، یک حرف است، مبتلا شدن به این امرِ خلاف اخلاق و خلاف شرع و خلاف عقل سیاسى، یک حرف دیگر است؛ ما این دومى را به طور کامل و قاطع نفى میکنیم؛ نباید این کار انجام بگیرد. متأسفانه بعضى این کار را میکنند. من بخصوص به جوانها توصیه میکنم. بعضى از این جوانها بلاشک مردمان بااخلاص و مؤمن و خوبى هم هستند، اما خیال میکنند این وظیفه است؛ نه، من عرض میکنم این خلاف وظیفه است، عکس این وظیفه است.


بیانات در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون1388/09/22
در این قضایاى اهانت به امام راحل (رضوان اللَّه علیه)، مردم ما عصبانى شدند، خشمگین شدند؛ حق هم دارند. اعلام برائت کردند، جا هم داشت، خوب هم بود؛ لکن آرامش‌شان را حفظ کنند. از دانشجوها هم ما همین درخواست را داریم: آرامش را حفظ کنید. این کسانى که در مقابل شما قرار دارند، اینها کسانى نیستند که ریشه‌اى داشته باشند، بتوانند بمانند، بتوانند در مقابل عظمت این ملت و عظمت این انقلاب، مقاومت کنند؛ نه. با آرامش؛ همه کار با آرامش. اگر یک وقتى لازم بشود، خود مسئولین، خود قانون و حافظان قانون، آنچه که وظیفه‌شان باشد، انجام میدهند. البته شناسائى کنند؛ خود دانشجوها موظفند در محیط دانشگاه، افرادى را که منشأ فسادند، اینها را بشناسند و دیگران را آگاه کنند. این خودش یک تبلیغ درست و صحیحى است. آگاه کنند؛ بدانند ارتباطات اینها را، جهتگیرى اینها را؛ لکن همه کار با آرامش باید انجام بگیرد. در سطح جامعه، تشنج، اغتشاش، درگیرى مصلحت نیست؛ این چیزى است که دشمن میخواهد. دشمن میخواهد جامعه آرام نباشد. امنیت، مهم است. دشمنان امنیتِ مردم دوست دارند که مردم در ناامنى زندگى کنند، ناراحت بشوند، کلافه بشوند، عصبانى بشوند؛ ما این را نمیخواهیم. ما میخواهیم مردم زندگى‌شان، زندگى آرامى باشد؛ دانشجو بتواند درس بخواند؛ طلبه بتواند درس بخواند؛ دانشمند بتواند تحقیق خودش را بکند؛ صنعتگر، کشاورز، بازرگان، بتوانند همه کارشان را انجام بدهند. محیط دانشگاه هم باید محیط امنى باشد؛ جوانهاى مردم توى این مجموعه‌ى دانشگاه جمعند، مردم میخواهند جوانهاشان در محیط امنى باشند. این کسانى که محیط دانشگاه را با این اغتشاشگرى ناامن میکنند، با مردم مواجه‌اند، با مردم طرفند. البته دستگاه‌هاى قانونى هم وظائفى دارند؛ باید به این وظائف عمل کنند.


بیانات در سالروز عید سعید مبعث‏1388/04/29
در حوادث این روزها - ما در این سى سال روزى نبود که تجربه‏اى نیندوزیم، مطلبى یاد نگیریم - خیلى چیزها یاد گرفتیم، خیلى چیزها فهمیدیم؛ براى ملت ما تجربه شد؛ همه فهمیدند که در آن وقتى که ملت در عین استقرار و آرامش و ثبات یک حرکت بزرگ را انجام می‌دهد، نباید غافل بماند از دشمنى دشمنانى که دارند برایش نقشه می‌کشند. همه گفتند یک انتخابات چهل میلیونى، یک عظمت بى‏نظیر از اول انقلاب تا حالا، حضور مردم در صحنه بعد از سى سال، قدرت جذب مردم و به صحنه آوردن مردم براى نظام؛ این یک عظمت بود؛ نباید غفلت کنند؛ همه فهمیدند که در چنین وضعیتى نباید غفلت کنند که دشمن کمین گرفته است؛ مراقب است. حالا تا گفته میشود دشمن خارجى، فوراً خارجى‏ها با چهره‏ى حق‏به‏جانب مى‏آیند که نه، نه، ما دخالتى نداریم، ما کارى نکردیم. این بى‏حیائى است؛ همه مى‏بینند. حالا آن کارى که دستگاه‏هاى اطلاعاتى و دیگران کشف می‌کنند و دخالت‌ها را می‌دانند، آن به کنار؛ آن چیزى که همه دارند مشاهده می‌کنند، نقش رسانه‏هاست که مهمترین نقش را در این چند ده سال اخیر، رسانه‏ها در تحولات ملتها داشته‏اند.
من یک وقتى، چند سال قبل از این به عنوان هشدار، اینجا گفتم که رسانه‏ها و دستگاه‏هاى تبلیغاتى و اطلاعاتىِ وابسته‏ى به استکبار، میداندارترین عناصر دشمنان استقلال ملتها براى به آشوب کشیدن ملتها هستند؛ براى اینکه اینها را از مسیرى که دارند حرکت میکنند، منصرف کنند. و چند تا کشور را مثال زدم. خوب، امروز نسبت به آن چند سال قبل که ما این حرف را زدیم، وسائل ارتباطاتى خیلى گسترده‏تر، وسیع‏تر، همگانى‏تر و متنوع‏تر شده است. دشمنان دارند کار میکنند، آن وقت میگویند ما هیچ کارى نمیکنیم! ما هیچ اقدامى نمیکنیم! دستورالعمل‏هایشان براى گروه‏هاى غافل و نادانِ اغتشاشگر توى رسانه‏هاى خودشان به طور علنى دارد پخش میشود: اینجورى با پلیس درگیر بشوید؛ اینجورى علیه بسیج حرف بزنید؛ اینجورى توى خیابان اغتشاش ایجاد کنید؛ اینجورى تخریب کنید؛ اینجورى آتش بزنید؛ اینها دخالت نیست؟ از این دخالت واضح‌تر؟ علنى‏تر؟ این را مردم ما به چشم دیدند. اینها براى ملت ما تجربه است. اشتباه است اگر کسى خیال کند که یک گروه معدود، آن هم در تهران، فرض بفرمائید به ظرف زباله‏ى شهردارى تعرض میکند - زورش به او میرسد - یا فرض کنید به اموال مردم - به موتورسیکلتشان، به ماشینشان، به بانکشان، به دکانشان - تعرض میکند، این مردمند؛ نه، مردم نیستند. بله، بلندگوى استکبارى وقتى میخواهد از اینها حمایت کند، میگوید مردم. اینها مردمند؟! مردم آن میلیونهائى هستند که تا این اغتشاشگران را، این مفسدین را در صحنه مى‏بینند، کنار میکشند و آنها را با نفرت نگاه میکنند؛ برهم‏زنندگان امنیت عمومى را، آرامش اجتماعى را با انزجار نگاه میکنند.
هر کسى امروز جامعه را به سمت اغتشاش و ناامنى سوق بدهد، از نظر عامه‏‌ى ملت ایران انسان منفورى است؛ هر که میخواهد باشد. هر هدفى را که این ملت بخواهد به آن برسد، در سایه‏ى آرامش و امنیت خواهد رسید. وقتى امنیت بود، تحصیل هم هست، علم هم هست، پیشرفت هم هست، صنعت هم هست، ثروت هم هست، آسایش گوناگون هم هست، عبادت هم هست؛ دنیا و آخرت در سایه‏ى امنیت وجود دارد. وقتى ناامنى ایجاد شد، همه‏ى اینها مخدوش میشود. به هم زدن امنیت یک ملت بزرگترین گناهى است که ممکن است کسى مرتکب بشود. این را البته آن کسى که مأمور است، مزدور است، او که حرف گوش نمیکند؛ خطاب ما به او نیست؛ خطاب ما به نخبگان است. آحاد ملت هم هوشیارند؛ نخبگان ما هوشیار باشند.


خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران1388/03/29
همیشه دشمنان اسلام خواسته‌اند دل مسلمانان را مشوش و مضطرب کنند. در طول تاریخ اسلام موارد زیادى پیش آمده است، قبل از اسلام هم در مورد حرکتهاى عظیم جهادى پیامبران قبل از نبى مکرم، مؤمنینى که توانستند ایمان خودشان را استوار نگه دارند، آرامش روحى پیدا کردند. این آرامش روحى حرکات آنها را در اختیار جهت ایمانى قرار داد؛ مشوش نشدند، مضطرب نشدند، راه را گم نکردند؛ چون در حال تشویش و اضطراب، پیدا کردن راه درست دشوار میشود. انسانى که از آرامش روحى برخوردار است، درست فکر میکند، درست تصمیم میگیرد، درست حرکت میکند. اینها نشانه‌هاى رحمت الهى است.

امروز جامعه‌ى انقلابى ما، مردم مؤمن ما، نیاز به این دارند که این آرامش را، این سکینه را، این طمأنینه و وقار را در خودشان هرچه بیشتر به وجود بیاورند. «الا بذکر اللَّه تطمئن القلوب».(2) یاد خداست که دلها را در ماجراهاى طوفانى دنیا و زندگى حفظ میکند. یاد خدا را مغتنم بشمارید. ایام ماه رجب - همانطور که گفتیم - نزدیک است. دعاهاى ماه رجب یک دریائى از معرفت است. در دعا فقط این نیست که انسان دل را به خدا نزدیک میکند؛ این هست، فراگیرى هم هست. در دعا هم تعلیم است، هم تزکیه هست. دعا هم ذهن را - این دعاهاى مأثور از ائمه (علیهم‌السّلام) - روشن میکند، حقایقى را، معارفى را به ما مى‌آموزد که در زندگى به آنها نیاز داریم، و هم دل را متوجه به خدا میکند. ذکر الهى را خیلى باید مغتنم بشمرید. همین نماز جمعه‌ى شما مصداق ذکر الهى است. «فاسعوا الى ذکر اللَّه».(3) در اینجا آنچه بر دل شما، بر زبان شما، بر حرکات شما باید غالب باشد، یاد خداست. دل به یاد خدا، زبان متذکر به نام مقدس پروردگار، حرکات دست و پا و جسم هم حرکاتى در جهت یاد پروردگار و اطاعت اوامر الهى. این چیزى که مورد نیاز یکایک ماست، همین است.
من به شما عرض بکنم از اول انقلاب تا امروز - که سى سال میگذرد - در حوادث گوناگون، حوادثى که بعضى از آنها میتوانست یک ملت را، یک نظام را از جا بکند، میتوانست یک کشور را دچار دریاى طوفانى‌اى بکند که ندانند چه میکنند و چه باید بکنند - همین طور که مى‌بینیم در بعضى از کشورهاى همسایه‌ى‌مان - براى این کشور پیش آمد، اما این کشتى استوار که متکى به ایمانهاى شما، به اراده‌ى شما، به دل نورانى شما به ذکر خدا متکى بود، در این طوفانهاى گوناگون اندک‌اضطرابى پیدا نکرد. این نشانه‌ى رحمت الهى است؛ این نشانه‌ى تفضلات خداوند به شما ملت عزیز است.


بیانات در دیدار نمایندگان نامزدهای انتخابات1388/03/26
این تخریبهائى که انجام میگیرد، این کارهاى زشتى که انجام میگیرد، بعضاً جنایاتى که واقع میشود، مربوط به هیچکدام از این اطراف قضیه نیست؛ این مربوط به مردم نیست، مربوط به نامزدها نیست؛ مربوط به خرابکارهاست، مربوط به اخلالگرهاست. نبادا کسى توهم کند و تصور بکند که این مربوط به این است که اینها طرفدار فلان نامزدند؛ نه، اینها مثل همان کسانى هستند که اختلافات مذهبى را بین مسلمانها راه مى‏اندازند که ما مکرر گفته‏ایم اینها نه سنى‏اند، نه شیعه؛ شیعه را علیه سنى، سنى را علیه شیعه تحریک میکنند، و در وضع اتحاد جامعه‏ى عظیم ما هم همین جور است. کسانى که یک طرف را علیه یک طرف تحریک میکنند، کارهائى میکنند به عنوان طرفدارى از یک جهت، در حالى که حقیقتاً طرفدارى از او نیست؛ اینها نه از این طرفند، نه از آن طرف. اینها کسانى هستند که با اصل نظام مخالفند، با آرامش کشور مخالفند، طرفدار تشنجند، طرفدار اغتشاشند، میخواهند آرامش نباشد.
هر کس سرِ کار باشد، اگر نتائج انتخابات غیر از این هم میشد، بنده به طور اطمینان میتوانم عرض بکنم که باز اینجور حوادثى دیده میشد، باز این حوادث پیش مى‏آمد، براى اینکه اصلاً آرامش در کشور نباشد. آنها امنیت کشور را و آرامش کشور را هدف گرفته‏اند و میخواهند این را از بین ببرند. هیچکس نباید به این تشنج‏آفرینى و اغتشاش‏آفرینى کمک کند و همه باید در مقابل او صریح موضع بگیرند. کما اینکه مواضع حقیقى شماها هم جز این نیست. صریح موضع بگیرند، روشن کنند که این خواستِ آنها نیست. و هر کارى که تشنج‏آفرین باشد، واقعاً نکنند؛ یعنى همدیگر را عصبانى نکنند. این را هم من بد نیست در اینجا خطاب به مردمى که خارج از این مجموعه‏ى شما برادران عزیز هستند، توصیه بکنم، که اگر این صحبتها پخش شد، خطاب به مردم هم باشد. من به مردم عزیزمان هم عرض میکنم: دو جناح و دو گروه، همدیگر را عصبانى نکنند؛ نه آن کسانى که نامزد مورد علاقه‏شان پیروز شده، جورى حرف بزنند، جورى رفتار کنند که آن طرف مقابل را عصبانى کند، جریحه‏دار کند؛ نه آن کسانى که نامزد مورد علاقه‏شان رأى نیاورده، جورى حرف بزنند، جورى اقدام کنند که آن طرف را عصبانى کند؛ نه، همه یک جهت مشترک دارید که آن عبارت است از حضور در این صحنه‏ى انتخابات و دفاع از نظام اسلامى؛ این اساس قضیه است، این آن چیزى است که دل ولى‏عصر (ارواحنا فداه) را راضى میکند و خشنود میکند. این آن چیزى است که ان‏شاءاللَّه موجب رحمت الهى و جریان رحمت الهى در این کشور میشود. این به نظر من درست است.


پیام درپی حضور حماسی مردم در دهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری1388/03/23
ملت عزیز ایران!
مردان و زنان آگاه و شجاع و زمان‌شناس!
سلام خدا بر شما که شایستگی خود را برای دریافت سلام و رحمت الهی به اثبات رساندید. جمعه‌ی حماسی شما،‌ حادثه‌ئی خیره‌کننده و بی‌همتا بود که در آن، رشد سیاسی و چهره‌ی مصمّم انقلابی و توان و ظرفیت مدنی ملت ایران، در نمائی زیبا و پرشکوه در برابر چشم جهانیان به نمایش درآمد.
اقتدار و عزتی که شما با آرامش و متانت و کمالِ خود در تاریخ کشور به ثبت رساندید، و اراده‌ی خلل‌ناپذیری که در میان آتشبار جنگ‌روانی دشمنان، با حضور در این عرصه‌ی تعیین‌کننده نشان دادید، از چنان اهمیتی برخوردار است که با هیچ بیان معمولی و متعارفی نمی توان آن را توصیف کرد.


بیانات در دیدار مسؤولان و کارگزاران نظام جمهورى اسلامى1385/03/29
یکى دیگر ازنقاط مثبت، آرامش سیاسى است، که همه‌ى تلاشهاى دستهاى پنهان خنثى شده است. شما مشاهده کردید که سعى کردند اختلاف مذهبى راه بیندازند، نشد؛ اختلاف قومى راه بیندازند، نشد؛ اختلاف صنفى راه بیندازند، نشد. این، نشان‌دهنده‌ى این است که این دریاى عمیق، آرامشى دارد که این تحرکهاى تدبیر شده و برنامه‌ریزى شده‌ى به وسیله‌ى دستهاى پنهان یا پنهان و آشکار، نمى‌تواند این دریا را به تلاطم در بیاورد.
هماهنگى قوا با یکدیگر، یکى از بزرگترین نقاط مثبت ماست. امروز مجلس، دولت، قوه‌ى قضائیه، به هم حسن ظن دارند؛ این کجا و اینکه مجلس به دولت بدبین، دولت به مجلس بى‌اعتنا، قوه‌ى قضائیه از هر دو گله‌مند، کجا؛ این خیلى وضعیت بدى است. امروز بحمداللَّه این‌طور نیست؛ هماهنگى هست، همدلى هست و دستگاههاى مختلف و جریانهاى گوناگون با هم همکارى مى‌کنند؛ اتفاق و اتحاد وهماهنگى هست.


بیانات در مراسم هفدهمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینى(ره)1385/03/14
آنچه که زمینه و بستر به کار گرفتن ایمان و عدالت و علم است، اتحاد ملى و آرامش در سطح کشور است. اگر در کشور آرامش نباشد، نه از علم مى‌شود بهره‌بردارى کرد، نه از ایمان، و نه مى‌شود عدالت را در جامعه مستقر کرد.


مصاحبه با خبرنگار صدا و سیما پس از شرکت در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری1384/04/03
طرفداران این دو نامزد محترم هیچ حرکت و عملى که نشان‌دهنده‌ى تعرض به نامزد دیگر است، نسبت به دیگرى انجام ندهند؛ و همین‌طور هم خواهد بود. من مطمئنم که مردم ما بسیار متین، هوشمند و عاقل هستند؛ مى‌دانند که در این شرایط، نیاز کشور به چیست. امروز نیاز کشور به آرامش و حالت سکینه‌ى مردم است و این را بایستى در صندوق‌هاى رأى رعایت کنند.


بیانات در خطبه‌هاى نمازجمعه‌1383/08/15
در این یکی دو سال اخیر شنیدید که شعار حاکمیت دوگانه داده شد! عده یی بی عقل هم در داخل همان حرفهای آنها را تکرار و نشخوار کردند. حرف مال آنهاست. حاکمیت دوگانه یعنی در مسائل اساسی و اصولی کشور، رؤسای کشور با هم دعوا داشته باشند؛ این معنای حاکمیت دوگانه است. حاکمیت دوگانه چیز نامطلوب و مضر و سمّ مهلک است؛ اما بعضی ها این را شعار دادند! این مالِ آنهاست. پیداست که مسؤولان کشور هیچ وقت در همه ی مسائل گوناگون و سلائق و سیاستهای مختلف، یک جور فکر نمی کنند؛ این که معلوم است؛ ممکن نیست که یک فکر و یک عقیده در همه ی زمینه ها مسلط بر همه ی ارکان کشور باشد؛ اما آن چه که آنها می خواهند، این نیست؛ آن چه که آنها می خواهند، اختلاف در مسائل اساسی کشور است؛ از نبودِ این ناراحت می شوند. از این که مدیریتهای مؤمن، فعال، علاقه مند و پرنشاط وارد میدان مدیریتهای کلان کشور بشوند و امور را با قدرت تمام به همان راهی که اصول اسلامی و منافع و مصالح ملی ایجاب می کند پیش ببرند، ناراحتند؛ از این که مردم پشتیبان حکومت باشند، ناراحتند؛ از این که جوانهای ما روح جهادگر داشته باشند، ناراحتند؛ از این که جوانهای ما مؤمن باشند، ناراحتند؛ از این که جوانهای ما در مراسم مذهبی شرکت کنند، ناراحتند. در همین شبها و در مراسمی که در این شبهای احیا هست، جوانها از طیفهای مختلف در این مراسم شرکت می کنند، اشک می ریزند، دلها را نرم و به هم نزدیک می کنند. اگر اینها را نشان بدهند، دشمنان ملت ایران تمام دلشان پر از غم می شود. بحمدالله ملت ایران حواسش جمع است. هشیار هستید؛ اما هشیار و متوجه باشید. آنها دلشان می خواهد التهاب سیاسی در این کشور باشد؛ آنها می خواهند آرامش و استقرار سیاسی در این کشور نباشد؛ آنها می خواهند دایم همه یقه ی هم را بگیرند؛ این علیه آن حرف بزند، آن علیه این حرف بزند. در محیط دانشگاه، در محیط بازار، در محیط سیاست، در محیط اداره، در محیط کارگری، می خواهند دایم التهاب و دعوا باشد؛ آنها این را می خواهند و برای این کار همه ی تلاش خودشان را هم می کنند. ملت مواظب باشند؛ جوانها مواظب باشند؛ قشرهای مختلف مواظب باشند؛ ما بحمدالله پیش می رویم.


بیانات در دیدار استانداران سراسر کشور1382/10/22
بعضى از آقایان گفتند حالا که موضوع به شوراى نگهبان رسیده، تبلیغ عدم تشنّج شده است. لابد مى‌گویید رادیو و تلویزیون این کار را کرده است. ممکن است اشکال به رادیو و تلویزیون وارد باشد؛ ولى بنده وکیل مدافع رادیو و تلویزیون هم نیستم؛ همه این را بدانید و خیلیها هم مى‌دانند؛ اما فراموش نکنید که عدّه‌اى از چندى پیش تهدید به تشنّج مى‌کنند. بله؛ وقتى تهدید به تشنّج مى‌شود، از آن طرف هم باید کسانى بگویند مبادا تشنّج شود. من هم به شما مى‌گویم که تشنّج به‌کلّى غیرقابل قبول است. وظیفه اوّلِ شما این است که در استان مراقب آرامش و امنیت باشید تا بتوانید انتخابات را واقعاً خوب، سالم و قوى برگزار کنید. خیلیها هستند که منتظر بهانه‌اند، براى این‌که جنجال و تشنّج کنند. البته شکّى نیست که شما باید با این قضیه مقابله کنید.


بیانات در خطبه‌هاى نمازجمعه1381/01/16
مردم نسبت به یکدیگر ترّحم و عطوفت و حُسن‌ظن و محبّت هست، فضاى جامعه، فضاى بهشت مى‌شود. آن‌گاه که در دلِ افراد، با انگیزه‌هاى سیاسى یا شخصى، کینه، بددلى و سوءظن وجود داشته باشد، فضاى جامعه فضایى تاریک و تلخ مى‌شود. با هم همکارى کنیم، به هم کمک کنیم، نسبت به یکدیگر گذشت داشته باشیم. مجادلات سیاسى براى کشور زیانبار است. نه فقط امروز که دشمن ما را تهدید مى‌کند، بلکه همیشه مضرّ است؛ براى سازندگى و راه انداختن چرخهاى اقتصادى مضرّ است. اگر بعضیها هر روزى به نحوى مسأله جدیدى درست کنند و افکار عمومى را متوجّه به یک مسأله موهوم کنند، اینها به ضرر کشور است. امسال همه، بخصوص گویندگان، نویسندگان، سیاسیّون، منبردارها و تریبون‌دارها، تصمیم بگیرند فضا را، فضاى محبّت و عطوفت قرار دهند؛ ذهنها و دلها را نسبت به یکدیگر تحریک نکنند؛ در این مملکت کار زیاد داریم. مسؤولین کار دارند، دولت کار دارد، دستگاه قضاییه کار دارد، مجلس کار دارد؛ همه کارهاى مهم و اساسى دارند؛ همه باید با همه توان و با همه وجود تلاش کنیم تا بتوانیم کشور را به سرمنزل امن و سعادت برسانیم و این کارى است ممکن؛ این کارى است ممکن. ما یک ملت بزرگ، داراى عناصر فراوان قدرت در میان خودمان هستیم، ما ایمان داریم، عزم و همّت داریم؛ ملت ما این‌گونه است و این را در میدانهاى مختلف نشان داده است. جوانان ما هوش و استعداد و ابتکار دارند؛ مسؤولین ما علاقه و اخلاص و کارایى دارند. ما باید خیلى زودتر از این و بهتر از این مى‌توانستیم کارهایمان را راه بیندازیم. آنچه که به این امر کمک مى‌کند عبارت است از آرامش فضاى جامعه از لحاظ سیاسى و از لحاظ اجتماعى. این آرامش را حفظ کنیم، این کمک را به خودمان بکنیم، این کمک به خود است و این مصداقى از همان تقوایى است که در صدر عرایضم عرض کردم تقواى الهى را پیشه کنیم؛ این مصداق آن تقواست. خدا را شکر مى‌کنیم که دل ملت ما را با معرفت خود و با معرف اولیاى خود نورانى کرده است. خدا را شکر مى‌کنیم که ملت ما را ملتِ آگاه و حسّاسى قرار داده است که مسائل مهم جهانى براى او مطرح است؛ مسائل را مى‌فهمد و نسبت به حوادث جهانى بى‌تفاوت نیست. این، قدرت تصمیم‌گیرىِ ملت را بالا مى‌برد. از این فرصتهاى بزرگ بایستى استفاده کنیم.


بیانات در دیدار مسئولان وزارت‌خانه‌های صنایع و بازرگانی1380/04/10
جمع شما، مجموعه قابل توجّهى از دست‌اندرکاران اقتصاد کشور است. مسأله اقتصاد - که ما مکرّراً بر روى آن تکیه کرده‌ایم - امروز بیش از دوره بیست و دو ساله گذشته حائز اهمیت است. از یک طرف به خاطر امکاناتى که امروز وجود دارد - جنگ نداریم؛ آرامش و استقرار سیاسى در کشور برقرار است؛ ذخایر ارزى کشور بحمداللَّه معتنابه است؛ نیروى کار به قدر نیاز کشور وجود دارد و مسؤولان کشور تجربه‌هاى فراوانى دارند؛ چون انواع و اقسام روشهاى مختلف اقتصادى را به صورت آزمون و خطا در این چند سال تجربه کرده‌اند - اگر مجموعه‌اى از مسؤولان، از این‌گونه امکانات یک دولت استفاده نکند، جفا کرده است.


بیانات در خطبه‌هاى نماز جمعه‌ی تهران‌1380/02/28
در میان اینها دو چیز از همه مهمتر است که ان‌شاءاللَّه در فرداى رأى‌گیرى، هر کس با انتخاب اکثریت مردم، به‌سلامت و با عافیت و امنیّت و آرامش رأى آورد و رئیس‌جمهورِ قانونى این کشور شد، در برنامه‌ریزیها باید به این دو چیز اهمیت بدهد: یکى از این دو چیز عبارت است از گشایش اقتصادى و ایجاد غنا در کشور - رفع مشکلات و اصلاح امور اقتصادى - دیگرى ارتقاء فرهنگ دینى.


پیام به مناسبت آغاز به کار ششمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی1379/03/06
4 ـ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ می‌تواند سرچشمه‌ و مظهر وفاق‌ ملی‌ و آرامش‌ و اعتماد عمومی‌، و یا خدای‌ نخواسته‌ منشاء دودستگی‌ و تشویش‌ و اضطراب‌ دلها و فکرها شود. محسوس‌ترین‌ و نقدترین‌ هدیه‌ی‌ نمایندگان‌ محترم‌ به‌ مردمی‌ که‌ آنان‌ را به‌ مجلس‌ فرستاده‌اند، آن‌ است‌ که‌ با منش‌ و گفتار خود، امید و نشاط و آرامش‌ را بر فضای‌ عمومی‌ کشور حاکم‌ سازند و گفتارها و نطقهای‌ خود را همچون‌ الگویی‌ از رفتار سیاسی‌ سالم‌ و سرشار از سماحت‌ و تحمل‌ و انصاف‌، تنظیم‌ کنند.


بیانات در دیدار با جوانان در مصلّاى بزرگ تهران‌1379/02/01
من نمى‌دانم مدل اینها کجاست و کیست!؟ مطبوعات غربى هم این‌طور نیستند! این یک نوع شارلاتانیزم مطبوعاتى است که امروز بعضى از مطبوعات در پیش گرفته‌اند! در دنیایى که براى بعضى از روزنامه‌هاى ما مدل روزنامه‌نگارى است، اگر مسؤولى، وزیرى، حتى رئیس جمهورى دزدى کند، مى‌نویسند و افشا مى‌کنند؛ اگر جنایت کند، افشا مى‌کنند؛ اگر رشوه‌خوارى کند، تیتر مى‌زنند و مى‌گویند؛ اما به قانون اساسى کشور حمله نمى‌کنند؛ به مجلس قانونگذارى حمله نمى‌کنند. ممکن است از قوانین مصوّب انتقاد کنند، تحلیل کنند؛ اما در قبال یک قانون، هوچى بازى راه نمى‌اندازند. اینها از صاحبان اصلى این روشها هم قدم جلوتر گذاشته‌اند! قانون اساسى، مورد اهانت؛ سیاستهاى اصلى کشور، مورد اهانت؛ قضایاى کوچک، درشت‌نمایى شده!
در هر حادثه‌اى، جوّ تهمت فضا را پر مى‌کند! ترورى اتّفاق مى‌افتد. هنوز هیچ اطّلاعى در دست نیست؛ هنوز از این‌که این حادثه را چه کسى انجام داده، هیچ‌کس سرنخى ندارد؛ اما مى‌بینید که در روزنامه تیتر مى‌زنند؛ سپاه را متهم مى‌کنند؛ بسیج را متهم مى‌کنند؛ روحانیت را متهم مى‌کنند! هدف از این کارها چیست؟! چرا با بسیج این‌قدر بدند؟! من در بخش اوّلِ صحبتم به شما عرض کردم که جوان سرشار از انرژى است؛ جوان هیجان‌طلب است. روزى که کشور دچار یک جنگ مسلّحانه باشد، جوانان با میل و رغبت به میدان مى‌روند. وقتى که کشور در آرامش و صلح است، براى ارضاى سالمِ هیجان طلبى جوانان، چه چیزى بهتر از بسیج؟ این ابتکار امام بود. روح هیجان طلب جوان، اگر بنا باشد در راه سازنده، در راه ایمانى، در راه سالم، در راهى که مى‌تواند براى کشور مفید واقع شود، به‌کار بیفتد، چه سازمانى مهمتر و مطمئن‌تر از سازمان بسیج است؟ چرا این‌قدر با بسیج دشمنى مى‌کنند؟! با چه دشمنند؟! چرا این‌قدر بسیج را زیر سؤال مى‌برند؟! اینهاست که آن انگیزه‌هاى باطنى را برملا مى‌کند.
من مى‌دانم که در بسیارى از این مطبوعات، آدمهاى خوب و مؤمنى مشغول کارند - چه کسانى که قلم مى‌زنند، چه کسانى که اداره مى‌کنند - اما در لابلاى همینها اثرِ انگشت «عبداللَّه‌بن‌ابى‌ها» را مى‌بینم: تفرقه‌افکنیها، اختلاف‌افکنیها، تشنج آفرینیها، تشویش افکار عمومى، نا امید کردنها، یأس پراکنیها، چهره‌سازى عناصر وابسته و مرید دشمن، از نظر انداختن عناصر مفید و مؤمن و مخلص و دلسوز! البته این کارها به جایى هم نخواهد رسید؛ خداى متعال رسوا مى‌کند.


بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم‌1378/12/11
نکته دیگر این است که این انتخابات را این ملتْ با امنیتِ کامل و آرامش انجام داد. شاید ما خودمان که از اوّلِ انقلاب تاکنون بیست و یک انتخاباتِ آرام و همراه با امنیت داشته‌ایم، درست ندانیم که این نعمت چقدر بزرگ است! عزیزان من! بدانید که در خیلى از کشورهاى دنیا براى این‌طور انتخاباتى، پاى صندوقهاى رأى و در کشمکشهاى تبلیغاتى، نزاعها درمى‌گیرد؛ بحرانها ایجاد مى‌شود؛ صدمه‌ها وارد مى‌گردد و نفوس بریئه‌اى به قتل مى‌رسند. این ملت، ملتى است که در هنگامى که باید شجاعت نشان داد - یعنى در میدانهاى نبرد، در مقابل دشمن - شجاعت نشان داده است و آن‌جا که پاى مصالح ملى در میان است، این‌طور با امنیت، با آرامش و با متانت این کار بزرگ را به انجام رسانید. مسؤولان باید از این جهت هم از مردم تشکّر کنند.

من به شما عرض کنم که دشمنانْ این آرامش و امنیت ما را نمى‌پسندند. یکى از هدفهاى محافل و مراکز تصمیم‌گیرى استکبار در سرویسهاى جاسوسیشان، ایجاد ناامنى در این کشور است. البته نمى‌گذارند نقشه‌هایشان افشا شود و وقتى نتیجه گرفتند، انسان مى‌فهمد؛ همچنان که در تابستان امسال ملاحظه شد که دشمن چگونه درصدد آشوب و بحران‌سازى در کشور بوده است؛ بعد مسؤولان این را فهمیدند و برایشان مسلّم شد. حالا هم یکى از نظامیان مسؤول امریکایى بعد از این انتخاباتِ باشکوه و با عظمت، باز مى‌گوید که در دو، سه ماه آینده در ایران بحران و ناامنى خواهد شد! معلوم مى‌شود که چیزى در آستین دارند؛ نقشه‌اى در سر دارند؛ ملت عزیز! بیدار و هوشیار باشید. البته این فرد مسؤول نظامىِ امریکایى، پُرحرفى و بى‌عقلى کرده که این را با این بیان بروز داده است. سیاسیونشان نمى‌گویند و نمى‌گذارند معلوم شود؛ اما مشخص مى‌شود که اینها نقشه‌اى دارند. امنیت این ملت، خارى در چشم آنهاست.

اکثریت بزرگى در این کشور، جوانان ما هستند. جوانان در جاهاى دیگر دنیا چه مى‌کنند؟ شما ببینید در کشورهاى اروپایى جوانان چه‌کار مى‌کنند. در امریکا هر چند وقت یک بار خبر از ناامنیهاى داخل مجامع مدنى و مردم به گوش مى‌رسد؛ روز روشن در مدرسه جوانان را مى‌کشند؛ در رستوان آدم مى‌کشند؛ در مجلس میهمانى آدم مى‌کشند! مى‌بینند که در کشور ما این خبرها نیست. این‌جا امنیت و آرامش برقرار است؛ اما نمى‌توانند این را تحمّل کنند! مى‌دانند که ناامنى، پایه یک نظام را متزلزل مى‌کند؛ در آرزوى آن هستند؛ یقیناً هم برایش طرّاحى مى‌کنند؛ اما مردم باید هوشیار باشند. البته دشمنان بدانند که این ملت و مسؤولان کشور، در مقابل بحران‌سازى و آشوب، ساکت نمى‌نشینند. نظام اسلامى براى پاسدارى از امنیت مردم و امنیت این جوانان، با قدرت عمل خواهد کرد. گمان نکنند که اجازه داده خواهد شد که در داخل مردم بیایند و این جوانان بى‌گناه و فرزندان این مردم را در معرض تندباد ناامنى بگذارند و نظام اسلامى هم بایستد و تماشا کند؛ مگر چنین چیزى ممکن است؟! اگر دشمنان خیال مى‌کنند که با ایجاد ناامنى و تشنّج در این کشور خواهند توانست در ارکان این نظام نفوذ کنند، بدانند این آرزو را به گور خواهند برد.


بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم‌1378/11/13
انتخابات باید در فضایى انجام گیرد که هم پُر شور و زنده و با نشاط باشد، هم آرام و متین باشد؛ یعنى شور و نشاط باشد، اما تشنّج نباشد؛ متانت و آرامش و اطمینان و استقرار باشد. این فضاى مطلوب انتخابات است. هرکس این‌طور عمل کند، خدمت کرده است؛ هرکس عکس این عمل کند، یا مردم را نسبت به انتخابات بدبین کند، یا آن‌ها را از نتایج انتخابات ناامید کند، یا فضا را با شایعه‌پراکنى و تهمت‌زنى و درگیریهاى دروغین ملتهب کند و از آرامش بیرون بیاورد، خیانت کرده است؛ هرکس مى‌خواهد باشد؛ این را همه بدانند.


بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم‌1378/11/13
در مورد آحاد مردم و چهره‌ها و شخصیتهاى سیاسى، آنچه مهمّ است، این است که انتخابات باید در فضایى انجام گیرد که هم پُر شور و زنده و با نشاط باشد، هم آرام و متین باشد؛ یعنى شور و نشاط باشد، اما تشنّج نباشد؛ متانت و آرامش و اطمینان و استقرار باشد. این فضاى مطلوب انتخابات است. هرکس این‌طور عمل کند، خدمت کرده است؛ هرکس عکس این عمل کند، یا مردم را نسبت به انتخابات بدبین کند، یا آنها را از نتایج انتخابات ناامید کند، یا فضا را با شایعه‌پراکنى و تهمت‌زنى و درگیریهاى دروغین ملتهب کند و از آرامش بیرون بیاورد، خیانت کرده است؛ هرکس مى‌خواهد باشد؛ این را همه بدانند.
مردم با دقّت نگاه مى‌کنند و در این قضایا، دوستان و دشمنان و خیرخواهان و بدخواهان خود را مى‌شناسند. خیرخواه آن کسى است که فضا را با نشاط و با شور نگه مى‌دارد و در عین حال با حرفهاى آرامش‌بخش خود، فضا را براى انتخابات آماده مى‌کند تا مردم بیایند و در انتخابات شرکت کنند. ان‌شاءاللَّه این انتخابات، از انتخاباتهاى قبلى هم بالاتر و پُرشورتر باشد و تعداد شرکت کنندگان بیشتر باشند. آدمِ بدخواه و بددل کسى است که اوّلاً نیش مى‌زند که مردم را بدبین کند، بعد هم فضا را ملتهب مى‌کند؛ یعنى فضاى تهمت، فضاى بدبینى و فضاى تشنّج سیاسى درست مى‌کند؛ اینها بسیار بد است. بعضى طرفدار این هستند که همیشه دعوا وجود داشته باشد! چرا باید دعوا باشد؟! یک ملت در سایه دعواى بین خود، به جایى نمى‌رسد. یک ملت هرچه مى‌خواهد و هر آرزویى که دارد، با اتّحاد، با وحدت، با همدلى و با همدستى، به آن آرزوها مى‌رسد. چرا بعضى همه تلاششان این است که دلها را با هم بد کنند؛ دلها را پُر از کینه از هم بکنند و دائماً علیه یکدیگر جوّ تهمت به‌وجود آورند؟! چه چیزى براى مملکت و ملت و آینده و نظام به‌دست مى‌آید، جز این‌که دستشان از حقایق و از صفا و امانت و صداقت خالى است؟! مى‌خواهند چیزى گفته باشند؛ این‌طورى حرف مى‌زنند؛ این‌طورى مى‌نویسند! باید فضاى کشور را به سمت همدلىِ پُرنشاط و پُرشور پیش ببرند؛ وظیفه همه است.


بیانات در خطبه‌هاى نماز عید فطر1378/10/18
ما تا امروز پنج دوره انتخابات مجلس شوراى اسلامى داشته‌ایم. در هر دوره‌اى، گروههاى مختلفى در این مجلس آمده‌اند و رفته‌اند. هرکس خوب کار کرده است، اجر او پیش خدا محفوظ است و اگر کسى کوتاهى کرده باشد، باید خود را آماده پاسخگویى به خداى بزرگ کند. این پنج دوره انتخاباتى که گذشته است، براى ملت ما مایه افتخار بوده است. در دنیا، انتخابات در محیطهاى متشنّج، در محیطهاى تنازع، در میان دعوا، با درگیرى و گاهى با خونریزى انجام مى‌شود! بیست سال است که انتخابات پُرشور مردم در بخشهاى مختلف - از جمله انتخابات مجلس شوراى اسلامى - با سلامت، با متانت و با آرامش صورت مى‌گیرد. این بار هم به فضل پروردگار انتخاباتى با آرامش، با شور و شعور مردم و با گسترش شرکت همگانى صورت خواهد گرفت. البته احتمالاً دستهایى در کار است که در آستانه انتخابات، محیط کشور را محیط متشنّج کند؛ اگر نتواند تشنّج عملى هم به‌وجود آورد، محیط تشنّج فکرى و ذهنى و بحران‌سازى مصنوعى کند. این دستها، دستهاى خدومى نیستند؛ دستهاى خودیها نیستند؛ دستهاى بیگانه و دستهاى خائنند. ملت ایران باید هشیار باشد و بحمداللَّه هست.


تنفیذ حکم ریاست جمهورى حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمى1376/05/12
خداى بزرگ را سپاس مى‌گویم و جبهه‌ى ستایش و خضوع بر درگاه عظمت و قدرت الهى مى‌سایم که در دنیاى کنونى که بیشتر ملتها یا دچار درگیریهاى خونین، یا سرگرم اختلافات خودخواهانه، یا در چنگ حکام دیکتاتور، یا فریفته‌ى اغواگرى‌هاى تبلیغات و یا دنباله رو احزاب سیاسى و رؤساى دنیا طلب آنند، ملت ایران با عزمى راسخ و برخاسته از ایمان، و با شور و همتى خیره‌کننده، یک بار دیگر رشد عقلانى و سیاسى خود را به صحنه آورد. انتخابات ریاست جمهورى در امنیت و نظم و آرامش کامل و با شکوهى کم‌نظیر برگزار شد. ملت ایران یک بار دیگر به وصیت جاودان امام کبیرش عمل کرد و به رغم تلاش حساب شده‌ى دشمنان که با ترفندهاى گوناگون مى‌خواستند صحنه‌ى کار و سیاست را از ملت تهى کنند و میان او با نظام انقلابى و الهى‌اش فاصله بیندازند، صحنه‌ى انتخابات را با حضور مبارک خود، سرشار از شور و شعور و اراده و انتخاب کرد.


بیانات در دیدار جمعی از پاسداران1375/09/24
اینها باید ملت ایران را خوب شناخته باشند. ملت ایران ملتى است که بیشترین قوام منطقه حسّاس خلیج فارس، به او و کشور اوست. آن روزى که ایران امنیت و آرامش داشته باشد - کما این که بحمداللَّه همین طور بوده است و همین‌طور است و ان‌شاءاللَّه در آینده هم خواهد بود - منطقه روى آرامش خواهد دید. مگر این که آنها براى خودشان دردسر درست کنند. در جاهاى دیگر که به ما ربطى ندارد؛ امّا چنانچه بخواهند ملت ایران را مورد تعرّض قرار دهند، بدانند که منطقه بر دشمنان ملت ایران، بخصوص بر کسانى که در خانه‌هاى شیشه‌اى نشسته‌اند، به مراتب نا امنتر خواهد شد. به مراتب وضع براى آنها سخت‌تر خواهد شد.
ملت ایران ملتى بزرگ و شجاع است؛ ملتى است که متّکى و متوکّل على‌اللَّه است. راه او هم راه روشنى است. راهش عبارت است از راه فراهم آوردن یک نظام انسانى سالم، مرفّه، آباد، امن و امان براى افراد این کشور، تا براى ملتهاى دیگر الگو شود. دفاع این ملت براى ملتهاى دیگر، الگو و نمونه و اسوه بود و ان‌شاءاللَّه دیگران از آن درس گرفته باشند و ملتهاى مسلمان، آن وقتى که لازم است، بتوانند از خودشان دفاع کنند. امروز هم سازندگى این کشور براى ملتهاى دیگر الگوست و باید از آن درس بگیرند. متّکى به خود شوند و کشورشان را بسازند. از دیگران احساس استغنا کنند و بى‌نیاز شوند.
ایجاد امنیت ایران براى خود و همسایگانش نیز همین طور است. ملت ایران بحمداللَّه در مسائل گوناگون ، هر جا که حضور پیدا مى‌کند، حضورى آرامش بخش و ضدّ تشنّج است. هرجا که وارد شدیم، همین طور بوده است - اعتمادى که بحمداللَّه دولتها و ملتها به دولت و ملت ایران مى‌کنند - که این هم از تفضّلات الهى است. اینها براى ملتها و دولتهاى دیگر الگوست. این به خاطر توکّل و اعتماد به خداست. این هم راه روشن اوست.

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">