تولد

اگر ما برای صدور مفاهیم انقلاب، همین جزوه‌ها و کتابها را منتشر بکنیم، کار کمی نکرده‌ایم؛ کار زیادی انجام گرفته است. "امام خامنه ای"

تولد

اگر ما برای صدور مفاهیم انقلاب، همین جزوه‌ها و کتابها را منتشر بکنیم، کار کمی نکرده‌ایم؛ کار زیادی انجام گرفته است. "امام خامنه ای"

۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۲ ثبت شده است

  • tavalod.blog.ir

بسمه تعالی

یکی از عمیق ترین و اساسی ترین فعالیتی که تمدن غرب انجام داده است تغییر ملاک های برتری و ملاک هایی که دو یا چند چیز را از هم تمیز میدهد هست.

مثلاً در اسلام کسی انسان والاتر و برتری است که دارای تقوای بیشتری است و به خدا نزدیک تر است ولی در فرهنگ غربی یکی از نشانه انسان برتر مثلا داشتن ثروت زیاد و یا دانشمند بودن، داشتن اندام و چهره زیبا و... است، البته در اسلام نیز عالم و دانشمند قابل تقدیر و احترام است اما آن عالمی که متقی باشد و برای رضای خدا مطالعه کند، فکر کند، قلم بزند، تعلیم بدهد و جامعه را به سمت خدا هدایت کند.

حال این نوع ملاک برتری قائل شدن در اکثر و یا شاید تمامی گزاره های زندگی تاثیر می گذارد که بعضی نمونه های آن را عرض می کنیم:

* ازدواج: در اسلام برای ازدواج مهمترین ملاک برای رد و یا قبول همسر تقوا است ولی متاسفانه امروزه داشتن تحصیلات، ثروت، زیبایی و ... جای آن را گرفته است.

رهبری در یکی از خطبه های عقدی که می خوانند می فرمایند:
اگر چنانچه کسی به خاطر مال و جمال ازدواج کند، طبق روایت ممکن است خدای متعال مال و جمال را به او بدهد و ممکن هم هست که ندهد. اما اگر چنانچه برای تقوا و عفاف قدم بگذارد و ازدواج بکند، خدای متعال به او مال هم خواهد داد،‌ جمال هم خواهد داد. ممکن است کسی بگوید جمال که اعطا کردنی نیست؛ یک کسی یا جمال دارد یا ندارد! معنایش این است که چون جمال در چشم شما و در دل شما و در نگاه شماست، اگر انسان کسی را که خیلی جمیل هم نباشد، دوست داشت او را جمیل می‌بیند. وقتی کسی را دوست نداشت هر چقدر هم جمیل باشد به نظر او جمیل نمی‌آید.(۱)


و نمونه های دیگر که در صورت امکان بعداً مورد بحث قرار می دهیم.


۱-بیانات امام خامنه ای خطبه‌ی عقد مورخه‌ی ۱۳۷۷/۱۰/۱۳

  • tavalod.blog.ir