تولد

اگر ما برای صدور مفاهیم انقلاب، همین جزوه‌ها و کتابها را منتشر بکنیم، کار کمی نکرده‌ایم؛ کار زیادی انجام گرفته است. "امام خامنه ای"

تولد

اگر ما برای صدور مفاهیم انقلاب، همین جزوه‌ها و کتابها را منتشر بکنیم، کار کمی نکرده‌ایم؛ کار زیادی انجام گرفته است. "امام خامنه ای"

اخلاق-کبر،تقوا(مقاله)

tavalod.blog.ir | يكشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۱، ۰۶:۰۰ ب.ظ | ۰ نظر

گویی زمانه به گونه ای پیش رفته که انسان فراموش کرده ممکن الوجودی بیش نیست، تمدن غرب نیز به این مسئله دامن زد و به گونه ای تلاش کرد تا این فراموشی و غفلت را نهادینه کند،آنقدر انسان را گرفتار ظواهر و وهمیات پوچ کرد که فراموش کرد که از کجا آمده، برای چه آمده و به کجا خواهد رفت، یک علت ایجاد کبر نیز شاید همین باشد که انسان فراموش کرد که ممکن الوجودی بیش نیست.

در خیالات و وهمیات،خود را بالاتر از دیگران می داند و کمالاتی را برای خود در نظر می گیرد و بقیه افراد را فاقد آن می داند .

کبر همیشه آشکار نمی شود و گاهی به صورت مخفی در قلب انسان ریشه دوانده است به گونه ای که شاید انسان خیال کند که اصلاً کبری در وجود خود ندارد.

درجه نازله ی کبر برای عالم آن است که از مردم رویگرداند و جواب آنها را ندهد و درجه نازله آن برای عابد آن است که خود را برای مردم عبوس کند و...

تقوا

تقوا در قلب است و به گردن کج کردن و ... نیست، پیامبر(ص) در روایتی قریب به این می فرمایند که:تقوا اینجاست و اشاره به قلب خودشان میکنند.

انسان باید قلب خود را محیا و آماده کند و آن را همچون آیینه ای پاک نگاه دارد تا حق در آن جلوه کند.

در کنار مراقبه و تقوا انسان باید آنقدر علم خود را زیاد کند تا بتواند قلب خود را تنظیم کند.

...

  • tavalod.blog.ir

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">