تولد

اگر ما برای صدور مفاهیم انقلاب، همین جزوه‌ها و کتابها را منتشر بکنیم، کار کمی نکرده‌ایم؛ کار زیادی انجام گرفته است. "امام خامنه ای"

تولد

اگر ما برای صدور مفاهیم انقلاب، همین جزوه‌ها و کتابها را منتشر بکنیم، کار کمی نکرده‌ایم؛ کار زیادی انجام گرفته است. "امام خامنه ای"

بسم الله الرحمن الرحیم

بصیرت انتخاباتی (۹۴-۱)

حمد و ستایش خدایی را که قلوب مردم در ید اوست و شیاطین را از ورود به حیطه عقل و قلب بر حذر داشت و با امید به حضرت الله که وعده نصرت داده است و خداوند از وعده‌ای که می‌دهد تخلف نمی‌کند.(فَلا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَه‏ُ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ ذُو انتِقام/پس گمان مبر که خدا وعده‏اى را که به پیامبرانش داده، تخلّف کند چراکه خداوند قادر و انتقام گیرنده است/(۱))

و مردم ما در این ۳۷ سال بارها با پیامبر خاتم (ص) و دیگر پیامبران که همه در پی رستگاری بشریت بودند و در یک مسیر گام می‌پیمودند دست بیعت دادند و انقلاب را در دل بشریت آن‌گونه که باید باشد بیش‌ازپیش به ظهور رساندند. (۲)

و اما بعد

یک عده از دغدغه داران آمده‌اند لیستی مشهور به لیست امید تدوین کرده‌اند و در پایین این لیست از قول مقام معظم رهبری مرقوم داشته‌اند که «اعتدال همان اسلام است» این نحوه بیان یک تک جمله، در راستای اهداف خاص، من را به یاد حرف اساتید دانشگاهمان انداخت که می‌گفتند برخی از یک آیه در قرآن برای اثبات حرف و یا تثبیت هدفشان استفاده می‌کنند درصورتی‌که باید اهداف، بیان و رفتار آن‌ها مبین آن آیه باشد.

از طرف دیگر عین این جمله را بنده در بیانات رهبری نیافتم و تنها جمله‌ای که از ایشان شبیه به این جمله یافتم در بیانات ایشان در تاریخ ۱۶ تیر ۱۳۹۳ بود که فرموده‌اند: «اسلام، مظهر اعتدال است.»

که البته در بعضی پایگاه های خبری در همان موقع هم به غلط اینگونه بیان شد که «ایشان تأکید کردند: اعتدال همان اسلام است؛» از جمله خود سایت khamenei.ir .در قسمت اخبار مختص آن روز که جای تامل دارد.

قدم اول:

الف) اگر از این بیان رهبری که اسلام، مظهر اعتدال است این را برداشت کرده‌اید که اعتدال همان اسلام است صریحاً ازنظر منطقی دچار مغالطه شده‌اید (هم ازنظر لفظی و هم ازنظر معنوی)؛ زیرا رهبری نفرموده‌اند که اسلام همان اعتدال است پس عکس آن صادق است و می‌توان گفت اعتدال مساوی است با اسلام و بعد هم از قول ایشان بنویسید اعتدال همان اسلام است.

الف = ب | نتیجه: ب = الف

مظهر بودن به معنای مساوی بودن نیست چنانچه در لغت‌نامه دهخدا به معنای آشکارشده، در لغت‌نامه معین به معنای محل ظهور و جای آشکار شدن است، پس می‌توان جمله رهبری را این‌گونه نوشت که اسلام، محل ظهور اعتدال است و عکس آن این می‌شود که محل ظهور اعتدال، اسلام است یعنی جایی که اعتدال می‌تواند ظهور کند اسلام است.

ب) اعتدال نیز باید تعریف خاصی داشته باشد زیرا در بیان اعتدال می‌توان دچار مغالطه معنوی شد، چنانچه وقتی یکی از دانشجویان از رهبری در تاریخ ۶ مرداد ۱۳۹۲ معنای اعتدال را پرسیدند ایشان فرمودند: «یکی از دوستان به مسئله‌ی اعتدال اشاره کردند و از من خواستند که «اعتدال» را معنا کنم؛ چون دولت منتخب، شعار اعتدال می‌دهد. به نظرم این تکلیف من نیست که اعتدال را معنا کنم. بالاخره هرکسی یک نیتی، یک فکری پشت سر حرف و شعارش هست. رئیس‌جمهور منتخبِ محترم حتماً این کار را خواهد کرد و اعتدال را معنا خواهد کرد و عرصه برای قضاوت‌ها باز است؛ ما هیچ‌کس را از قضاوت کردن درباره‌ی مطالبی که گفته می‌شود، منع نمی‌کنیم.» پس معنایی که در پس گفتن یک کلمه یا جمله‌ای اراده می‌شود می‌تواند بامعنای مشخصی که در ابتدا با دیدن یا شنیدن آن لفظ در ذهن نقش می‌بندد تفاوت داشته باشد، پس لزوماً باید صبر کرد تا در گفتارهای بعدی و عملکردهای آتی آن شخص معنا واضح‌تر شود.

قدم دوم: تعریف اعتدال در بیانات رهبری

الف) اعتدال چه چیزی نیست؟

* معنای اعتدال این نیست که ما از کارهای احساس وظیفه‌ای که فرد مؤمن، جریان مؤمن، مجموعه‌ی مؤمن انجام می‌دهد، جلوگیری کنیم. (۱۳۹۳/۴/۱۶)

*بعضی‌ها بانام عقلانیت، بانام اعتدال، بانام پرهیز از جنجال و دردسر بین‌المللی، می‌خواهند از مبانی انقلاب و اصول انقلاب کم بگذارند! این نمی‌شود؛ این نمی‌شود. این نشانه‌ی بی‌صبری و نشانه‌ی خسته شدن است. گاهی این خسته شدن را - که خودشان خسته شده‌اند - به مردم نسبت می‌دهند: مردم خسته شده‌اند! نه، نخیر. مردم آن‌وقتی که احساس کنند مسئولین کشور با سربلندی مسلمانی و عبودیت خودشان را اعلام می‌کنند، خوشوقت می‌شوند؛ خوشحال می‌شوند. این مردم، مسلمان‌اند. حرکت مردم هم به خاطر همین بود. این مردم مگر همان مردمی نیستند که انقلاب کردند؟ شعارهای انقلاب چه بود؟ این مردم مگر همان مردمی نیستند که هشت سال این جنگ مظلومانه را اداره کردند؟ همین مردم اداره کردند. مگر مردم دیگری هستند؟ غیرازآن مردمی که توی این کشور این کارهای بزرگ را انجام دادند، کدام مردم این کارها را کردند؟(۱۳۸۷/۶/۱۹)

*

ب) اعتدال چه چیزی هست؟

*شعار دولت، اعتدال است؛ اعتدال، شعار بسیار خوبی است، ما هم تأیید می‌کنیم اعتدال را؛ افراط محکوم است و بد است. سفارشی که من می‌کنیم این است که مراقب باشید جریان‌های مؤمن را با شعار اعتدال کنار نزنند؛ بعضی‌ها این کارها را دارند می‌کنند، من می‌بینم درصحنه‌ی سیاسی کشور؛ با شعار اعتدال، با شعار پرهیز از افراط، سعی می‌کنند جریان مؤمن را که درخطرها آن جریان است که زودتر از همه سینه سپر می‌کند، آن جریان است که دولت‌ها را در مشکلات واقعی به معنای حقیقی کلمه حمایت می‌کند، کنار بزنند؛ مراقب باشید. اسلام، مظهر اعتدال است. این «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم» اعتدال است؛ « قتِلوا الَّذینَ یَلونَکُم مِنَ الکُفّار»اعتدال است؛ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر اعتدال است - اعتدال این‌ها است دیگر (۱۳۹۳/۴/۱۶)

*تا میگوییم محاسبه و عقلانیت، عده‌ای میگویند مواظب باشید، دست از پا خطا نکنید، عقل را رعایت کنید؛ نبادا یک حرفِ آن‌چنانی بزنید که در دنیا آن‌طوری بشود؛ نبادا یک کارِ آن‌چنانی بکنید که دنیا صف‌آرایی کند. این‌ها عقلانیتِ محافظه‌کارانه است؛ من به این اصلاً اعتقاد ندارم؛ بنابراین اگر بخواهید عدالت را به‌درستی اجرا کنید، احتیاج دارید به محاسبه‌ی عقلانی و به کار گرفتن خرد و علم در بخش‌های مختلف تا بفهمید چه چیزی می‌تواند عدالت را برقرار کند و اعتدالی را که ما بنای زمین و زمان را بر اساس آن اعتدالِ خدادادی میدانیم و مظهرش در زندگی ما عدالت اجتماعی است، تأمین کند.(۱۳۸۴/۶/۸)

*پایه‌ی سوم ایمان عدل است. عدل یعنی هر چیزی در جای خود قرار گرفتن. معنای لغوی عدل هم یعنی میانه. اعتدال هم که می‌گویند، از این واژه است؛ یعنی در جای خود، بدون افراط و بدون تفریط؛ بدون چپ‌روی و بدون راست‌روی. این هم که می‌گویند عدل یعنی قرار دادن هر چیزی در جای خود، به خاطر همین است؛ یعنی وقتی هر چیز در جای خود قرار گرفت، همان تعادلی که در نظام طبیعت بر مبنای عدل و حق آفریده‌شده، به وجود می‌آید. در رفتار انسان، عدل لازم است. برای حکمران، عدل لازم است. در موضع‌گیری، عدل لازم است. در اظهار محبت و نفرت، عدل لازم است. (۱۳۸۳/۸/۲۰)

*آرمان‌های بزرگی که امام (ره) بیان می‌کردند، عبارت بود از: مبارزه با استکبار جهانی، حفظ اعتدال قاطع در خط «نه شرقی و نه غربی»، اصرار فراوان بر استقلال حقیقی و همه‌جانبه‌ی ملت - خودکفایی به معنای کامل - پافشاری فراوان و تمام‌نشدنی بر حفظ اصول دینی و شرع و فقه اسلامی، ایجاد وحدت و همبستگی، توجه به ملت‌های مسلمان و مظلوم دنیا، عزت بخشیدن به اسلام و ملت‌های اسلامی و مرعوب نشدن در مقابل قدرت‌های جهانی، ایجاد قسط و عدل در جامعه‌ی اسلامی، حمایت بی‌دریغ و همیشگی از مستضعفان و محرومان و قشرهای پایین جامعه و لزوم پرداختن به آن‌ها. همه‌ی ما شاهد بودیم که امام در این خطوط، مصرانه و بدون تعلل، حرکتش را ادامه داد. ما باید راه و اعمال صالح و حرکت مداوم او را دنبال کنیم. (۱۳۶۸/۳/۱۶)

قدم سوم: چند سؤال

*اگر منبع عبارتی که از رهبری در تبلیغات خودشان ذکر کرده‌اند پیدا نشود، این استفاده از نام رهبری می‌تواند مصداق کذب به ایشان و جرم باشد؟

* آیا کشاورزان، کارگران و شاغلان مشاغل آزاد و... باید همچنان در آرامش، امید به رونق اقتصادی داشته باشند؟

*مشکلات کشور که قرار بود در ۱۰۰ روز اول این دولت حل بشود و وعده‌های زیادی پیرامون آن داده می‌شد ازجمله برای بیکاری و وضع معیشت مرتفع‌تر شد؟

گزارش‌های صدروزه چه شد؟

*تا کی باید به این دولت و سیاست‌های داخلی و خارجی آن امید داشت؟

-------------------

۱-ابراهیم ۴۷

۲- با توجه به بیانات رهبری ۱۳۹۴/۱۰/۱۹

  • tavalod.blog.ir

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">