تولد

اگر ما برای صدور مفاهیم انقلاب، همین جزوه‌ها و کتابها را منتشر بکنیم، کار کمی نکرده‌ایم؛ کار زیادی انجام گرفته است. "امام خامنه ای"

تولد

اگر ما برای صدور مفاهیم انقلاب، همین جزوه‌ها و کتابها را منتشر بکنیم، کار کمی نکرده‌ایم؛ کار زیادی انجام گرفته است. "امام خامنه ای"

اصرار به انصراف از یارانه‌ها و چند نکته

tavalod.blog.ir | پنجشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۳، ۰۶:۱۶ ق.ظ | ۲ نظر
نگیرید تا ایران آباد شود! ؛ یارانه نگیرید تا در بخش درمان، مشکلات را حل کنیم!؛ یارانه نگرفتن وظیفه دینی الهی اس....

ضرورت توجه آقای‌حقوقدان به قاعده قبح عقاب بلا بیان!

نـگاهی به عکـس العمل مـردم در قبال این موضوع مبین این واقعیت است که اکثریت قریب به اتفاق ملت به این عبـارات به چشم طنز می نگرند به گونه ای که هیچکس قصد انصراف از دریافت یارانه را نـدارد، در حالی که طبق قاعده ای که نه در شرع و نه در حقوق محلی از اعراب ندارد، این بار سـکوت مردم و « انصراف ندادنشان » خود به معنای رضایت آنها برای حذف یارانه و نتیجتا همان انصـراف از دریافت یارانه ای تلقی شده است که قرار است موجب آبادانی ایران شود!

پایگاه جوان انقلابی |  حسین مهـدیزاده نراقی* :

این عبارات و مشابه آن، در روزهای ابتدایی سال ۹۳ در زیرنویس شبکه های مختلف تلویزیونی به کرات برای مردم تداعی شده است.

نگاهی به عکس العمل مردم در قبال این موضوع مبین این واقعیت است که اکثریت قریب به اتفاق ملت به این عبارات به چشم طنز می نگرند به گونه ای که هیچکس قصد انصراف از دریافت یارانه را ندارد، در حالی که طبق قاعده ای که نه در شرع و نه در حقوق محلی از اعراب ندارد، این بار سکوت مردم و « انصراف ندادنشان » خود به معنای رضایت آنها برای حذف یارانه و نتیجتا همان انصراف از دریافت یارانه ای تلقی شده است که قرار است موجب آبادانی ایران شود! امری که البته با عدم اطلاع رسانی رسانه های مکتوب، مجازی و مهم تر از همه صداوسیما، مکتوم مانده و در باور اکثریت نزدیک به تمام افراد جامعه، اگر کسی از دریافت یارانه انصراف ندهد، یارانه اش( که پس از نزدیک به ۴۰ ماه پرداخت از سوی دولت، دیگر حق مسلم او شده است) کما فی السابق پرداخت خواهد شد!  

اینکه صداوسیما چگونه وارد این بازی خطرناک شده است را باید به زمان دیگری واگذاشت ولیکن قاعده قبح عقاب بلا بیان که از سوی اصولیین و به تبع آن حقوقدانان مورد پذیرش قرار گرفته و  از قواعد عقلی و مبتنی بر پذیرش حسن و قبح عقلی است به این معناست که کیفر کردن شخصی که از جانب شارع و مولا بیانی بر تکلیف، به وی نرسیده، در نزد عقل زشت و ناپسند است. بنابراین، مورد عمل به قاعده، در جایی است که یا اصلاً بیانی از جانب مولا خطاب به عبد، صادر نشده، و یا اگر صادر شده، به وی نرسیده است و او در نرسیدن آن مقصر نیست. به بیان ساده، دولت و صداسیما اگر قصد اطلاع از نیت درونی مردم مبنی بر تمایل به دریافت و یا تمایل به انصراف از دریافت یارانه را دارند، می بایست ابتدا اطلاع رسانی نمایند که در صورتی که فقط در عرض ۲۴ ساعت ( بسته به کد ملی سرپرست خانوار،  تنها در «یکی از روزهای» ۲۰ تا ۲۹ فروردین) سرپرست خانوار در سامانه اینترنتی سازمان هدفمندی یارانه ها ثبت نام ننماید، یارانه کل خانواده وی قطع خواهد شد.

ـ

javanenghelabi - yaraneh 3ـ

 آیا این اطلاع رسانی صورت گرفته است؟

 در این ایام که عملا تا ۱۶ فروردین کشور تعطیل بوده و صداوسیما نیز در مورد این موضوع مهم و حیاتی نه تنها اطلاع رسانی نمی نماید که بالاتر از آن با درج زیرنویس هایی که اشاره شد، غیرمستقیم، اینگونه به مخاطب خود اطمینان می دهد که « اگر از دریافت یارانه انصراف ندهید یارانه تان حذف نمی شود» چه کسی مسئولیت تبعات و بحران پس از این اقدام را بر عهده خواهد گرفت؟ آیا امروز، آن پیرمرد و پیر زن روستایی که انصافا مستحق دریافت یارانه است، می داند که اگر ۲۰ فروردین در سامانه اینترنتی ثبت نام نکند برای همیشه یارانه اش قطع خواهد شد؟  

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این موضوع حیاتی قصد ورود ندارند؟

 آیا مجلس تنها در دوره خدمت دکتر احمدی نژاد در راس امور بوده است؟

 نمایندگان مجلس، زمانی که دکتر احمدی نژاد اعلام کرد قصد ۵ برابر کردن یارانه ها را دارد چگونه با این موضوع برخورد کردند؟  

مصباحی مقدم رئیس کمیسیون ویژه مجلس در طرح تحول اقتصادی، ۳ دی ماه ۱۳۹۱ تلویحا دکتر احمدی نژاد را متهم به کار انتخاباتی و مردم را متهم به پول پرستی کرده و می گوید: « سخن گفتن از افزایش ۵ برابری مبلغ یارانه ها یعنی مردم را مقابل مجلس قرار دادن….مسلما هر کس وعده پول بدهد مردم از او استقبال خواهند کرد.»  وی ۱۷ روز پس از آن، پس از اینکه ۵ برابر شدن یارانه ها را خودکشی اقتصادی می نامد، می افزاید: « رقم هایی که مطرح شده خیلی هوس انگیز است و حتما خیلی ها را خوشحال می کند ولی تصور من این است که هزینه هایی را بوجود می آورد که آن هزینه ها این خوشحالی ها را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و در صورت ۵ برابر شدن یارانه ها باید کارگر افغانی وارد کنیم!»

آیا آقای احمد توکلی که ید طولایی در مخالفت با دولت های نهم و دهم داشته و قصد دکتر احمدی نژاد مبنی بر ۵ برابر کردن یارانه ها را در اقدامی رعب آور، مستلزم ۸ برابر شدن قیمت ها دانسته بود و از قضا امروز طراح حذف سه دهک بالایی جمعه از دریافت یارانه هاست؛ نگران تبعات اخیر صداوسیما و دولت در حذف یارانه مردم « آن هم صرفا به استناد سکوت آنان » نیست؟

 ریاست محترم مجلس شورای اسلامی نیز ششم دی ماه ۱۳۹۱ در واکنش به طرح مسئله ۵ برابر شدن یارانه های نقدی می گوید:  « چند بار رهبر انقلاب به حق تذکر دادند که در این مسائل، مانند هدفمند کردن یارانه‌ها موضوع به تصمیم مجلس مربوط است. طرح این مسائل در جامعه قبل از اینکه به مجلس داده شود و مورد بررسی کارشناسی واقع گردد و به تصویب رسیده شود، چه فایده ای دارد؟ جز این است که تورم را افزایش می دهد؟ همان گونه که در این روزها قیمت ارز افزایش یافت و قطعا مجلس تحت فشار تصمیم نخواهدگرفت. مبنای کار مجلس کارشناسی واقع بینانه اقتصادی خواهد بود.»[۱]

 دکتر لاریجانی فردای آن روز نیز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت: « اظهارنظرها در این باره ( ۵ برابر شدن یارانه ها)  نه‌تنها کمک به تولید و تورم نمی‌کند بلکه تورم سرسام‌آوری را به مردم تحمیل می‌کند و تولید را به قهقرا می‌برد»[۲]  

با توجه به این موضوع که ممکن است تبعات تصمبم دولت در حذف یارانه نقدی به این شکل و بدون اطلاع رسانی قبلی، موجب بروز بحران هایی خصوصا از سوی اقشار ضعیف جامعه شود ضرورت ورود مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای ذیربط در این موضوع ضروری به نظر می رسد که علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.ـ

ـ

rohani ـ

[۱] http://www.khabaronline.ir/detail/266338/Politics/parliament

[2] http://www.eghtesadonline.com/fa/content/12132

ـ

  • tavalod.blog.ir

نظرات (۲)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">