تولد

اگر ما برای صدور مفاهیم انقلاب، همین جزوه‌ها و کتابها را منتشر بکنیم، کار کمی نکرده‌ایم؛ کار زیادی انجام گرفته است. "امام خامنه ای"

تولد

اگر ما برای صدور مفاهیم انقلاب، همین جزوه‌ها و کتابها را منتشر بکنیم، کار کمی نکرده‌ایم؛ کار زیادی انجام گرفته است. "امام خامنه ای"

شریعت شناسی (1)

tavalod.blog.ir | چهارشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۰، ۰۸:۳۴ ق.ظ | ۰ نظر

هو الحکیم

شریعت و تمدن

شریعت به دو نوع تقسیم می شود: 1- شریعت الهی   2- شریعت غیر الهی

شریعت الهی راه و روش زندگی بر اساس دستورات خداوند است و شریعت غیر الهی راه  و روش زندگی ای است که حکم خدا در آن در نظر گرفته نشده است و انسان با اتکا به عقل بریده از وحی الهی برای خودش درست کرده، که حتماً هر جا دستورات الهی در نظر نگرفته شده باشد شیطان و راه و روش شیطانی در آن موضوع به طور کامل سیطره پیدا کرده است.

اندیشمندان غربی با بررسی دستوراتی که خداوند توسط انبیاء و اولیاء خود به انسان ها عرضه کرده، متوجه نیاز های انسان شدند و سعی کردند که دستوراتی مشابه با دستورات خدا ولی با باطنی متفاوت و بر اساس تفکرات خودشان برای نیاز های انسان تعریف کنند.

آنها باید و نباید هایی را بر اساس روش الهی اما خلاف با آن را پی ریزی کردند، نفس انسان را به کامل در نظر گرفتند و فقط به دنبال این بودند که راه و روشی برای بیشتر لذت بردن انسان بر روی کره خاکی بدون در نظر گرفتن خدای واقعی ایجاد و تبیین کنند؛ آن ها هدف حقیقی حیات و خلقت انسان را فراموش کردند و همه چیز را به گونه ای تبیین کردن که گویا تنها نقش خداوند در این بین، آفریدن انسان بوده و بعد از خلق انسان دیگر به او کاری ندارد و انسان به هر گونه که خواست می تواند زندگی کند و راه و روشی را مطابق با سلیقه و نظر خود بر گزیند.  

در واقع تمدن غرب با کپی برداری از دستورات الهی در تبیین زندگی و جا به جا کردن مفاهیم آن در مناسبات حتی در اصول و اخلاق و . . . ، شریعتی غیر الهی را بوجود آورد و آن را رشد داد، و اگر دانشمندانی چون کانت کتاب هایی با عنوان اخلاق و . . . می نویسند به همین منظور است.

آن ها برای دور کردن افراد از دستورات الهی ، قوانین و دستور العمل هایی را تدوین و تبیین کردند و تدریجاً آن ها را جایگزین دستور های خداوند کردند.

این تمدن به جای اینکه انسان ها را به سمت خدا(الله) پیش ببرد، به سمت نفسانیات می برد و رفته رفته منیت اشخاص را در جامعه بزرگ و بزرگ تر می کند  و چون منیت اشخاص زیاد می شود دیگر حکومت های آن ها قادر به کنترل کردن جامعه نیستند، امنیت جوامع روز به روز کمتر می شود و و با طراحی و افزایش سیستم های امنیتی جدید در پی درمان آن هستند که این خیالی بیش نیست و باید برای درمان ریشه را خشکاند.

باید راه و روش و دستور العمل هایی را که فلاسفه و دانشمندان غربی را در حدود این چهارصد سال مورد بررسی قرار دهیم تا متوجه شویم که در این مسیر افراد هر روز از هدف اصلی شان و از خدا دور تر می شوند، به گونه ای که تمام ابعاد این قضیه برای مردم روشن شود.

باید بنیان این کار اعم از مطالعات و مباحثات را درست پایه گذاری کنیم و جایگاه همه چیز و تأثیرات ناشی از آن ها را در این تمدن متوجه شویم به گونه ای که حتی جایگاه یک عروسک و پیام و تأثیری را که القاء می کند بفهمیم.

باید نگاه جامع پیدا کنیم و در ابتدا بنیان مسائل را بشناسیم و بعد وارد مباحث جزئی تر شد  تا متوجه عملکرد و تأثیر عملکردمان بشویم.

محمّد علی ابراهیمی 28 دیماه 1390

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">